De PVV wordt veruit de grootste partij in de Tweede Kamer. Volgens de laatste prognose haalt de partij van Geert Wilders 37 zetels. De PVV heeft nog nooit in een regering gezeten. Wel gaf de partij van 2010 tot 2012 gedoogsteun aan een kabinet van VVD en CDA. Wat wil de PVV eigenlijk?

Afkeer van de islam is sinds de oprichting in 2006 een kernpunt voor de partij. “Nederland is geen islamitisch land: geen islamitische scholen, korans en moskeeën”, staat in het laatste verkiezingsprogramma. Dat is in strijd met de Grondwe, die vrijheid van godsdienst en onderwijs garandeert.

De PVV vindt dat Nederland weer voor de Nederlanders moet worden. De grenzen moeten dicht voor migranten, ook voor mensen die vluchten voor oorlog of politieke vervolging. Ze wil een asielstop, een “forse beperking” van het aantal buitenlandse studenten en arbeidsmigratie stoppen.

Wilders zei tijdens de campagne een aantal punten “in de koelkast” te willen zetten zoals zijn standpunten over migratie. Er zijn “grotere problemen dan het tegengaan van de asiel- en immigratietoestroom”, zei hij na het debat bij EenVandaag maandag.

De PVV wil btw op boodschappen terugbrengen naar 0 procent en eigen risico in de zorg afschaffen

Hij wil zorgen dat mensen "meer geld overhouden in de portemonnee". De PVV wil dat onder meer door de btw op boodschappen te verlagen van 9 naar 0 procent, het eigen risico in de zorg af te schaffen, het minimumloon te verhogen en sociale huren te verlagen.

Andere punten van belang die de PVV-voorman noemde bij EenVandaag waren veiligheid en zorg. Er moeten 10.000 agenten bijkomen en het leger moet desnoods worden ingezet tegen "straattuig". Straffen moeten omhoog, tbs moet worden afgeschaft en het gevangenisregime moet veel strenger.

Volgens de partij is zorg voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Net als veel partijen wil het de marktwerking in de zorg afschaffen. Verzorgingshuizen moeten terugkomen, de tandarts weer in het basispakket en wachtlijsten in de jeugdzorg moeten verdwijnen.

Met de klimaatmaatregelen heeft de PVV niks. Kolen- en gascentrales mogen van haar blijven draaien. Windmolens en zonneparken zijn taboe. En Nederland moet zich terugtrekken uit het VN-klimaatakkoord. De partij wil stikstofregels "op z'n minst versoepelen" en er moeten meer snelwegen komen.

Een asielstop levert volgens de PVV miljarden euro's op

In het programma van de Partij voor de Vrijheid staan nog een aantal opvallende punten. De NPO moet worden opgedoekt, kunst- en cultuursubsidies moeten worden geschrapt, de AOW moet weer naar 65 en van leraren wordt "politieke neutraliteit" verlangd. De PVV is voor bindende referenda, maar kent intern geen partijdemocratie: Geert Wilders is het enige lid van de partij.

De plannen kosten vele miljarden. Het geld hiervoor wil de PVV ophalen door te stoppen met ontwikkelingssamenwerking. Ook willen ze geen geld meer overmaken aan de EU. Hoe ze dat willen doen, staat niet in het programma. Geld gereserveerd voor de aanpak van klimaat- en stikstofproblemen kan voor andere zaken worden gebruikt. Ook levert een asielstop miljarden op, verwacht de partij.

De PVV heeft mogelijk te weinig kandidaten op de lijst

De PVV loopt wel tegen een luxeprobleem aan. De partij heeft slechts 45 kandidaten. Mochten een aantal van hen na de formatie in het kabinet komen, dan komt de partij mogelijk mensen tekort. In dat geval zouden de zetels naar een andere partij gaan. Een ander probleem is dat er diverse kandidaten op de lijst staan die al in de lokale politiek actief zijn. Bij een overstap naar de Tweede Kamer kan dat leiden met problemen met bemensing in de lokale politiek.

LEES OOK: Van hogere energiebelasting, tot veto werknemers over pensioenakkoord: 8 opvallende politieke standpunten bij de verkiezingen